RSS

You are here

Морамо бити бржи од других

Сусрет српског и кинеског премијера, Александра Вучића и Ли Кећанга, те потврда добрих односа наших двеју држава, за Србију је, по оцени потпредседнице Владе проф. др Зоране Михајловић један од најважнијих догађаја у овој години.
EnlargeClose
 

– До сада су Србија и Кина увек имале одличне политичке и добре економске односе, али је сигурно да привредна сарадња може и мора бити боља, посебно кад је реч о кинеским инвестицијама и инфраструктурним пројектима. О томе се пуно говорило, али ми се чини да није урађено онолико колико је могло, имајући у виду добре политичке односе две земље. У том смислу је ова посета премијера Вучића  изузетно важна, јер не само што ће учврстити постојеће заједничке пројекте, већ даје и подстрек да се Србија додатно развија и постане чвориште транспортних коридора у региону, као и лидер у новим инфраструктурним пројектима – изјавила је потпредседница Владе за наш лист.

 

Она је посебно истакла да и чињеница да је кинески премијер прихватио да се се самит Кине и 16 земаља централне и источне Европе одржи у Београду, а не у земљи у којој је првобитно планиран, довољно говори о томе колико је председник Владе Србије уважаван у најмногољуднијој земљи на свету.

– То може само да допринесе бржој реализацији пројеката о којима се у Пекингу разговарало – констатовала је др Михајловић.

 

С пажњом је пропраћена најава потписивања уговора о изградњи брзе пруге од Београда до Будимпеште децембра у Београду. Када би, након парафа три премијера - Кине, Мађарске и Србије - било реално очекивати почетак радова? И постоји ли могућност да у догледно време буде реализована и замисао о продужетку ове трасе до Солуна и Пиреја?

– Наша жеља је да то буде што пре, али будући да се након парафирања морају урадити идејни и главни пројекат, као и решити питање експропријације, сасвим сигурно ће проћи бар шест месеци пре него што се закопа први ашов. Била бих пресрећна да се то деси у том року, јер када се раде велики инфраструктурни пројекти, у којима учествује више земаља, какав је пруга Београд-Будимпешта, онда ти процеси трају још дуже.

 

По нашим информацијама, кинеским партнерима је предочена и брза траса аутопута Београд - Зрењанин са четири траке?

– Премијер је у Кину отишао добро припремљен, са свим значајним пројектима и саобраћају и у енергетици. Траса брзог пута од Београда до Зрењанина један је од пројеката са којима ова Влада жели што пре да крене у реализацију, јер прелиминарна студија изводљивости показује да је та деоница врло исплатива. Још пре месец дана Саобраћајни инситут ЦИП је добио задатак да уради детаљну студију, како не бисмо губили време и што пре кренули у израду пројектне документације.

 

Докле је стигла реализација пројекта тунела кроз Фрушку гору, за који се такође говорило да ће га градити Кинези?

– Цео пројекат је у почетној фази, а сам тунел је саставни део будућег аутопута Рума-Нови Сад. Урађен је генерални пројекат, постоји планиски основ,  а следећи  корак је израда идејног и главног пројекта. Укупно је 500 милиона динара на располагању за тај пројекат, по 250 милиона из НИП-а  и Фонда за капитална улагања Војводине, и сад је потребно расписати јавну набавку за израду идејног пројекта.

 

Каква су досадашња искуства са кинеским инвеститорима на мосту Земун - Борча и Коридору 11?

– Не можемо стално да говоримо о лошим извођачима и подизвођачима, а да не погледамо шта смо урадили ми као инвеститори, пројектанти, надзор... Већ површан поглед показује да је у том делу било доста аљкавости, немара, неодговорности. Због тога данас имамо велики број анекса и милионске одштетне захтеве. Далеко од тога да је могуће да у грађевинским радовима све буде идеално и природно је да су негде потребни додатни радови и да се појаве одштетни захтеви. Али, код нас је тога било превише.

 

Не сме се, рецимо, десити да пројектант изостави битне елементе пројекта или да се не оде на терен у техничку контролу. Кад неко прихвати такав пројекат, онда наравно да немамо право да се бунимо. Од формирања новог министарства радимо на томе да се успостави ред и систем. То не иде лако, јер је годинама уместо реда постојао јавашлук. Али, са тиме је прекинуто.

 

Хоћемо ли с Коридором 11 бити бржи од директног такмаца из комшилука, односно Јадранско-јонске иницијативе?

–  Ми морамо бити бржи од других у реализацији пројеката, јер су неки пре нас већ много времена потрошили, а нама је за развој потребна саобраћајна и енергетска инфраструктура. Ова влада није прављена да би је било ко претекао, већ да би Србија претекла све друге у региону и показала да је озбиљна и уређена земља.

 

За претходна четири и по месеца, колико постоји ново Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, убрзани су радови на деоници Уб-Лајковац, која се гради већ четири године, а пре месец дана започети су радови на још две деонице које граде кинески извођачи, Обреновац-Уб и Лајковац-Љиг. Тако морамо радити и убудуће ако желимо да започете пројекте завршимо за најкраће могуће време.

 

Драган Миливојевић