RSS

You are here

Нетачне тврдње Националне коалиције за децентрализацију у вези с Aеродромом “Константин Велики”

У саопштењу Националне коалиције за децентрализацију, које је пренело више медија, наведено je да ће Град Ниш плаћати камату Министарству одбране за дуговање за земљиште аеродрома, тврдећи да је “реч о земљишту које су Влада Србије и Министарство грађевинарства и саобраћаја одузели Нишу пре две године заједно са нишким аеродромом”.

 

Пре свега, нишки аеродром је само део уговора закљученог између Републике Србије и Града Ниша 2010. године. Преузете обавезе на име куповине аеродрома (и касарне у Нишу) за Град је представљао нерешив проблем. Само доспело потраживање за аеродром још 2015. године значајно је веће од годишњег буџета града, тј око 64 милиона евра. Поред неизвршених уговорних обавеза, проблем у финансирању оперативног рада и развоја аеродрома мучио је град Ниш још од тренутка када га је преузео.

 

У два наврата држава је, анексирајући уговор, вршила одлагање наведених обавеза града, а челници Града Ниша апеловали су на представнике Владе да Република преузме аеродром и да прихвате одлагање уговорне обавезе Града према Републици Србији.

 

 Почетком 2018. године, Влада Републике Србије је, на захтев за помоћ упућен од стране Града, имајући у виду саобраћајно значајну стратешку улогу Аеродрома “Константин Велики”, предложила Граду да се комплекс врати у власништво Републике Србије ради даљег финансирања оперативног рада и развоја, а Скупштина града Ниша донела је одлуку којом се комплекс Аеродрома „Константин Велики“ враћа Републици без накнаде.

 

Свеједно је да ли ће неко “враћање неплаћеног” звати “подржављењем” или другачије, али није свеједно пласирање неистине на рачун поступања Града Ниша и Владе Србије које је за резултат имало консолидацију и развој нишког аеродрома.

 

С друге стране, критичари поменутих одлука заборављају ко је Град довео у дужничку незавидну ситуацију и ко је испред Града закључио предметни уговор, као и ко је уназадио пословање нишког аеродрома, при чему је средствима из градског буџета више година (2008-2012) плаћао “Монтенегро ерлајнс” да лети из Ниша за Подгорицу (око шест милиона евра).

 

Подсећамо и да је потпредседница Владе Зорана Михајловић у више наврата поновила да очекује да се по окончању предметног уговора изради биланс, односно стање међусобних потраживања и реше односи између уговорних страна.

 

Актуелна Влада је учинила све како би овај проблем решила на најбољи могући начин за грађане Ниша, далеко бољи него што су могли очекивати. Добром организацијом рада, улагањем у опрему и адаптацијом садржаја на Аеродрому “Константин Велики”, после неколико година паузе закључен је први, a након тога и читав низ чисто комерцијалних уговора. Као резултат, остварени обим саобраћаја је са свега 1.300 путника у 2014. години, закључно са 2019. премашио 422.000.

 

ЈП “Аеродром Ниш” је припојен “Аеродромима Србије д. о. о.” (100% у власништву РС) чије је седиште у Нишу, отказивања уговора о раду није било, већ супротно, број запослених је увећан. Константно се улаже првенствено у скупоцену опрему (De-icing возило, нови рендген за габаритну робу и друго), а тренутно су у припреми пројекти за проширење путничких терминала.

 

Компанија “Виз ер” је започела са летовима још 18. маја, а очекује се враћање летова осталих компанија ка и са нишког аеродрома. Летови “Ер Србије” очекују се већ од половине јуна.