RSS

You are here

Одговори на питања дневног листа "Политика" - ауто-пут Ниш-Мердаре и пруга на релацији Београд-Приштина

Kада се очекује почетак изградње ауто-пута Ниш-Мердаре? Kолико је новца од ЕИБ обезбеђено и колико је јос потребно обезбедити од ДФЦ?

 

Дужина читавог ауто-пута Ниш-Приштина је 100 км, а деонице Ниш-Мердаре је 77 км.
Финансирање је обезбеђено за изградњу прве деонице, Ниш-Плочник, у дужини од 33 км.
Укупна вредност пројекта је 255 милиона евра и он ће се финансирати из следећих извора:
- Зајам ЕИБ-а – 100 милиона евра (уговор потписан),
- Инестициони грант из фонда Инвестициони оквир за западни Балкан (WБИФ) – 40,6 милиона евра (уговор потписан),
- Зајам ЕБРД-а – 85 милиона евра (потписивање уговора планирано у 2020),
- Суфинансирање Републике Србије од око 30 милиона евра (експропријација, документација, итд.).


Расписивање тендера за изградњу прве деонице очекује се у последњем кварталу 2020. године, а почетак радова очекује се најкасније средином 2021. године.

За другу деоницу (Плочник-Мердаре) завршена је израда Идејног пројекта и Студије изводљивости са Студијом процена утицаја на животну средину за другу деоницу ауто-пута Плочник-Мердаре (финансирана из WБИФ).
Након добијања сагласности Републичке ревизионе комисије на идејни пројекат, отпочеће се са преговорима са ЕИБ-ом и ЕБРД-ом за кредит за ову деоницу, као и аплицирање за инвестициони грант WБИФ, ради финансирања изградње.
Процењена вредност инвестиције за полупрофил ауто-пута од Плочника до Мердара тренутно је око 393 милиона евра.

 

Kолико ће коштати обнова пруге од Ниша до Приштине? Kоја траса је предвиђена? Kада би могли да почну радови?

 

На постојећој железничкој траси на релацији Београд-Приштина (Београд–Лапово–Ниш-Дољевац–Kуршумлија–Приштина), железнички саобраћај се тренутно одвија до Мердара. Од те тачке се не обављају ни теретни ни путнички саобраћај, и то услед физичког прекида пруге, која је од Мердара до административне линије са KиМ непроходна пошто је тунел на самој административној линији урушен у НАТО бомбардовању. Од излаза из овог тунела код Мердара до Приштине недостаје око 36 км пруге, која је физички уклоњена са трасе.

Такође, неповољна ситуација је тренутно и на неелектрифицираној деоници Дољевац–Мердаре, на којој је теретни саобраћај отежан због ниског осовинског оптерећења, а и путнички и теретни возови саобраћају само до станице Мердаре, због већ поменутог урушеног тунела.

Прецизнија процена вредности реконструкције деонице Дољевац--Мердаре и даље према Приштини биће позната након израде пројектно-техничке документације.