RSS

You are here

Пепелом из Србије може да се направи аутопут до Лондона

Пепео ће у наредном периоду бити кориштен за градњу аутопутева, пруга и других инфраструктурних објеката, изјавио је данас државни секретар у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуреДејан Трифуновић.

 

Он је прецизирао да би само са постојећим залихама од 200 милиона тона пепела могли, поређења ради, да саградимо аутопут од Београда до Лондона дугачак око 2.000 километара.

 

"Није нормално да Србија гради Коридор 11 између две електране, а да не користи пепео. Годинама уназад чекамо на то, раније није било довољно политичке воље и знања. Употребом пепела ћемо решити проблеме ЕПС-а и доста помоћи путоградњи и допринети екологији", рекао је Трифиновић новинарима у Привредној комори Србије на округлом столу о примени пепела у грађевинарству.

 

На том скупу је истакнуто да се употребом пепела из термоелектрана и других термоенергетских објеката могу остварити уштеде од 30 од 80 одсто у изградњи путева у поређењу са коришћењем стандардних грађевинских материјала - камен, песак, шљунак и друго.

 

Трифуновић је рекао да је вредност актулених инфраструктурних пројеката око пет милијарди евра, рачунајући и градњу брзе пруге Београд - Будимпешта, као и да ће Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре препоручивати употребу пепела.

 

Он је изразио очекивање да ће се пепео користити у градњи Коридора 11, Моравског коридора односно аутопута од Појата до Прељине, Фрушкогорског коридора од Руме до Новог Сада, градњу пруге Београд - Будимпешта, обнови барске пруге и другим пројектима.

 

"Постоји одлука ЕПС- а да се пепео бесплатно користи за јавне пројекте инфраструктуре. Око 200 милиона тона пепела има на депонијама и радили смо пројекцију да се аутопут до Лондона може направити, у дужини од 2.000 км, са постојећим залихама, а тржишна вредност тог пепела је око милијарду евра", рекао је Трифуновић додајући да на тржишту тона пепела вреди пет евра.

 

Он је казао да је Министарство припемило јасне стандарде за градњу употребом пепела, као и да ће применити праксу других држава које више деценија користе пепео у градњи, попут САД и Кине.

 

Путеви Србије и Министарство ће градити пепелом једну пробну деоницу код Коридора 11, а и Термоелектрана Морава је планирала да се употреби пепео за градњу локалне саобраћајнице.

 

Професор Бранимир Ујдур, који је раније био помоћник министра за капиталне инвестиције, каже да је та идеја употребе пепела за градњу постојала још пре 10 година, али да се из неког разлога стало са тим.

 

"Данашњи дан треба упамтити као прекретницу путне привреде, јер је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре ово актуелизовало тему", поручио је Ујдур.

 

Он је казао да је пепео добар материјал за путоградњу и да је неспоразум због непознавања технологије уградње летећег пепела, који се претходно мора стабилизовати како би могао да се користи.

 

На скупу у ПКС је истакнуто да депоније пепела и шљаке заузимају око 1.400 хектара плодног земљишта у Србији, као и да се годишње произведе шест милиона тона летећег пепела, који настаје сагоревањем лигнита.

 

Влада Србије је јуче усвојила Уредбу о употреби пепела у грађевинарству и изградњи путева у Србији, коју је припремило Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, која ће ступити на снагу 3. јула.

 

Уредбом се ближе прописују услови за коришћење пепела као грађевинског материјала и у Србији будући да таква пракса у земљама САД и Европске уније постоји више од 50 година.

 

Пепео се користи као сировина за производњу цемента, као додатак за бетон, у изградњи путева, као агрегат, при изградњи насипа, носећих слојева коловозних конструкција, за стабилизацију тла, за побољшање механичких својстава а може се користити и при изградњи доњих стројева железничких пруга.