Модернизација и реконструкцијa пруге Београд–Будимпешта, деоница Београд-Стара Пазова и Нoви Сад-Суботица–државна граница (Келебија)

Инвеститор: „Инфраструктура железнице Србије“ а. д, Београд
Финансијер:
Влада Републике Србије, Београд
Извођач:
Kонзорцијум: JV "CHINA RAILWAY INTERNATIONAL Co, Ltd. "AND "CHINA COMMUNICATIONS CONSTRUCTION COMPANY Ltd."
Пројектант:
Саобраћајни институт ЦИП , Београд, у сарадњи са TSDI, Beijing
Опис пројекта:
У склопу Пројекта модернизације и реконструкције мађарско-српске железничке везе, у Р. Србији, модернизација постојећег и изградња другог колесека, без обустављања саобраћаја, две деонице: Београд (станица Центар) - Стара Пазова 34.5 км и Нови Сад-државна граница (Келебија) 108,2 км, укупно 142,7 км, пруге за мешовити путнички и теретни саобраћај, електификоване и способне за брзине до 200 км/ч без укрштања у нивоу са другим саобраћајницама.
Пројектовање, изградња и опремање пруге у складу са стандардима ЕУ, Закона о безбедности односно интероперабилности железничког система, која ће по свим карактеристикама задовољити услове и стандарде изградње и опремања пруга основних европских коридора и интероперабилност (према прописима ТСИ) у Јединственој европској железничкој мрежи ТЕН-Т. За контрола усаглашености изведених радова са пописима који су дефинисани у ТСИ-има односно европским стандардима је ангажована независно тело – НоБо (Notification body).
Стратешки и правни основ:
Меморандум између Владе Републике Србије и Владе НР Кине о афирмацији Економског појаса и поморског пута свиле 21. века, Пекинг, 26. новембра 2015. године.
Смернице са састанка шефова влада иницијативе сарадње Кина-ЦИЕЗ (1+16) са састанака у Букурешту 2013, Београду 2014. и Пекингу 2015. године.
Меморандум о разумевању и сарадњи на Пројекту мађарско-српске железничке везе, између влада НР Кине, Р. Србије и Мађарске, Београд, 14. новембар 2014. године.
Споразум о техничкој и економској сарадњи у области инфраструктуре између Владе Републике Србије и Владе Народне Републике Кине.
Стратегија развоја железничког, друмског, ваздушног и интермодалног транспорта у Републици Србији од 2008. до 2015. године.
Национална стратегија Србије за приступање Европској унији, Закона о безбедности железничког саобраћаја и интероперабилности.
Значај пројекта:
Пројекат од изузетног стратешког значаја с обзиром на то да представља:
- Део основне саобраћајне трасферзале Републике Србије и директно повезује три од пет највећих градова у Републици Србији.
- Близу половине дужине Паневропског коридора X б Јединствене европске железничке мреже (TEN-T) на територији Републике Србије.
- Значајан сегмент јужног крака Поморског пута свиле 21. века који железничком везом спаја поморско-контејнерски центар НР Кине у Пиреју и лука Далеког истока, са земљама Југоисточне, Централне и Источне Европе.
- Значајну деоницу Јединствене европске железничке мреже (TEN-T) ка Истанбулу као тачки повезиваља евроспке и азијске мреже Азијско-евопске експресне железничке линије.
- Први трилатерални пројекат сарадње између Кине и ЦИЕС (1+16) у области саобраћајне инфраструктуре који је ушао у поступак реализације.
Статус пројекта:
За деоницу Београд центар-Стара Пазова потписан је Комерцијални уговор у износу од 350.162.540,00 УСД. Потписан је Споразум о зајму са кинеском Export-Import банком у износу од 297.600.000,00 УСД. Споразум је ступио је на снагу децембра 2017. када је и Комерцијални уговор ступио на снагу. У јулу 208. године потписан је Анекс 1. Комерцијалног уговора.
Почетком јуна 2018. године извођач радова је званично уведен у посао, и у предвиђеном року од 36 месеци има обавезу да заврши пројекат.
Радови се изводе и у складу су са планираном динамиком за извођење радова.
У току су радови на доњем строју пруге на бетонском делу моста, на Хајдиновом мосту, на насипу пруге, на перонима у станици Нови Београд, на станичној згради Нови Београд, на потходнику и стајалишту Тошин бунар, тунелу као и станици Земун.
Физичка реализација пројекта: 5,0%
Финансијска реализација пројекта: 25,98 %
За деоницу Нови Сад–Суботица–државна граница потписан је Комерцијални уговор јула 2018. године у износу од 1.162.810.000,00 УСД. Септембра 2018.
Септембра 2018. године поднета је апликација за одобрење кредитног зајма за повлашћеног купца Ексим банци у износу кредита од 988.388.500,00 УСД са свим потребним документима. Одобрен је кредитни зајам и 25. априла 2019. године потписан је Уговор о зајму.
Почетак радова на деоници Нови Сад-Суботица-државна граница очекује се у току 2020. године.
Завршена израда просторног плана подручја посебне намене (ППППН) и исти упућен на јавни увид. Завршена је и израда студије оправданости са идејним пројектом и исти упућен на претходну контролу Ревизионој комисији.
Почетак радова на деоници Нови Сад - Суботица – Држ.граница (Келебија) очекује се у току 2020. године.
Почетак пројекта:
Пројекат званично започет 25. децембра 2015. године у Суџоу, потписивањем докумената између НР Кине, Р. Србије, односно НР Кине и Мађарске, у којима се дефинишу принципи и модели заједничке сарадње и утврђује редослед даљих активности.
Завршетак пројекта:
Крај 2022 односно почетак 2023. године.
Извор финансирања:
Буџет Републике Србије (у висини од 15 % уговорених износа) и кредит Export-Import банке (Еxim banka) из НР Кине (у висини од 85 % уговорених износа)