You are here

ВЕСИЋ: ПРИВРЕДНОМ УЗЛЕТУ СРБИЈЕ ЗНАЧАЈНО ДОПРИНЕЛА САРАДЊА СА КИНОМ - ЗАЈЕДНИЧКИ ПРОЈЕКТИ ВРЕДНИ 20 МИЛИЈАРДИ ДОЛАРА

Једно од централних места у десетогодишњем привредном узлету Србије заузима управо сарадања са Кином, поручио је данас министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић, истичући да је вредност свих заједничких пројеката чак 20 милијарди евра.

Уз добродошлицу гостима из Кине, учесницима Медијског и научноистраживачког семинара две земље, поручио је да је Србија данас земља која се убрзано развија и модернизује, у којој су постигнута политичка и економска стабилност, што је за резултат имало велика јавна улагања, пре свега у развој инфраструктуре.

"Једно од цетралних места у овом десетогодишњем привредном узлету Србије заузима управо Кина и сарадња са Кином. Захваљујући двојици лидера, председницима Александру Вучићу и Си Ђинпингу, две земље су, посебно од 2016. године, изградиле челично пријатељство, из којег се рађају нове перспективе наших односа", рекао је Весић.

Истакао је да је вредност свих заједничких пројеката 20 милијарди евра, од којих су четири милијарде скоро реализоване, изградњом ауто-путева, брзих саобраћајница и пруга, као и других кинеских инвестиција које нису у области транспорта, али су важне за Србију.

"Желимо да наставимо сарадњу са вама, држећи се старе изреке - 'Држи се новог пута и старог пријатеља'. Србија је на путу ка чланству у ЕУ, али се никада неће одрећи пријатеља међу којима је и Кина", рекао је Весић и изразио задовољство што све више чланица ЕУ разуме да сарадња са Кином није против Европе, већ на обострану корист.

Министар је навео да се на примеру Кине најбоље види како су инвестиције у инфраструктуру, посебно транспортну - путеве и железнице, али и друге видове саобраћаја, имале огроман позитиван утицај на привредни и економски развој.

"Импозантан је, за нас, начин на који је Кина повећала транспортну мрежу", рекао је Весић.

Указао је да је укупна мрежа путева у Кини 2004. године била 104.000 километара, а данас чак 5,2 милиона километара, док је закључно са 2022. годином у Кини било 177.000 километара ауто-путева и брзих саобраћајница, којих је пре 12 година било - 85.000 км. Дужина пруга је са 51.000 км 2010. године, повећана на 103.000 км.

Посебно је указао на допринос Кине развој саобраћајне инфраструктуре у Србији и помоћи у заједничком развоју српских брзих пруга, истичући да је Србија тренутно земља која гради највише километара брзих пруга у Европи, а да није ни најбогатија, ни економски највећа.

Додао је да је пре две године пуштено у саобраћај првих 76 километара брзе пруге од Београда до Новог Сада, док ће ове године профункционисати и 108 километара брзе пруге од Новог Сада до Суботице, како би се 2026. године Београд и Будимпешта спојили брзом железницом.

Додао је да укључење Грчке и Северне Македоније у пројекат изградње брзе пруге, значи да ће у наредним годинама брзом пругом бити повезане Атина и Будимпешта – најдужом брзом пругом у Европи, дугом више од 1.500 км.

Весић је констатовао да се управо на примеру брзе пруге види колико је Кина потребна Србији, али и Србија – Кини.

"Кинеска компанија која ради на пројекту брзе пруге, једна од најбољих ’China Railway International Company’ добила је све ервопске сертификате за изградњу брзих пруга, што значи да су радећи у Србији постали способни да раде брзе пруге широм Европе, а направили су и свој модел интероперабилности са европским системима, што јача и капацитет вашег предузећа да отворе европско тржиште. Са друге стране, јуче у Србију стигао први брзи воз из Кине, а пошто буде представљен у Србији, наставиће пут у Чешку, како би би тестиран и прилагођен европским стандардима. Кинески брзи возови биће прилагођени европским стандардима и зато је за Кини важна Србија, која им отвара врата европског тржишта", појаснио је Весић.

Изразио је захвалност Кини, аил и понос што је Србија једна од малог броја европских држава у коју су кинески капитал и инвестиције добродошле.

"Заједнички мењамо историју овог дела света и хвала вам на томе", подвукао је министар.

Додао је да сада следи прелаз на нови ниво, односно на модел висококвалитетног развоја инфраструктуре, то подразумева паметне ауто-путеве, пруге, управљање транспорт системима, где управо постоје могућности за даљи развој сарадње са Кином, у области вештачке интелигенције, иновативних решења, електричних аутомобила…

"Верујемо у челично пријатељство Србије и Кине. Хвала што сте велика сила, једна од највећих у свету, која не користи снагу своје економије за политичке притиске на мале земље. Србија је мала по броју становника и територијом, али поносна и срећна што има равноправну сарадњу са Кином, док Кина користи снагу своје економије да би промовисала глобалне идеје, на корист свих. Поносни смо што смо једна од 28 држава чланица иницијативе ’Појас и пут’", поручио је Весић.

Изразио је захвалност Кини на подршци територијалном интегритету Србије, као што Србија чврсто подржава политику једне и територијални интегритет те земље.

"Верујемо да су наши партнерски односи пример како једна мала и једна велика земља могу да сарађују на корист свих и да ћемо наставити да померамо границе у Србији и бити добар пример сарадње Европе и Кине", рекао је Весић.

У том контексту, апострофирао је посети кинеског председника Си Ђинпинга Србији, истичићи да је Београд једна од само три европске престонице коју ће посетити.

"Нашег пријатеља ћемо дочекати како заслужује. После 2016. године добили  смо путеве и пруге, верујемо да ће и сада бити нових инвестиција. Добродошли у Србију.  Овде сте домаћи, грађани вас воле, поштују кинески народ и културу. Овде ћете увек бити третирани као драги пријатељи, јер сте то заслужили", поручио је министар Весић.