You are here

ВЕСИЋ: У ПРИПРЕМИ ЗАКОН О ИНФРАСТРУКТУРИ ЗА АЛТЕРНАТИВНА ГОРИВА

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић изјавио је данас да прелазак на електрични погон и друге видове еколошки прихватљивих горива није само питање одрживости већ тога како желимо да живимо и истакао да је у припреми Закон о инфраструктури за алтернативна горива којим ће се додатно стимулисати њихово коришћење.

Отварајући други дан скупа ““Electric vehicles days“, који се одржава у Новом Саду, Весић је рекао да је тај догађај значајан јер омогућава размену идеја, промоцију е-мобилности и промоцију коришћења електричних возила.

Навео је да ће до 2030. године у Кини свако треће возило бити електрично, а у Европи свако пето, те да се не поставља питање да ли ћемо користити електрична возила, већ када ћемо их користити и када ћемо имати сви електрична возила.

У том смислу, додао је, морамо да се припремимо за време када ће бити више електричних возила и када ћемо морати да имамо комплетну инфраструктуру како не би остали на маргинама онога што се дешава у свету.

Весић је навео да у Србији постоји више од два милиона регистрованих возила од чега је крајем августа било 3.629 електричних возила.

Истакао је да охрабрује то што је прошле године регистровано 1.101 електрично возило, а купљено укупно 331 таквих возила, док смо ове године изнад тог тренда и може да се деси да ове године имамо већи број купљених електричних возила.

“Да ли је то довољно? Није. Зато је веома важна одлука Министарства за животну средину да се субвенционише само куповина електричних возила и ми ћемо се трудити да у наредном периоду учинимо више како би електрична возила могла више да се користе”, рекао је Весић.

Указао је да постоје три проблема када се реч о људима који су потенцијални корисници или корисници електричних возила од којих је први цена возила.

Додао је да држава на то не може да утиче, али да, како је све више таквих возила у свету и како је све више произвођача, та цена рапидно пада.

“Други проблем је трајање батерије, што се такође рапидно побољшава јер свако ново возило има батерију која траје све дуже и дуже. То, опет, није до нас, али оно што је до нас то је инфраструктура. Ми морамо да учинимо све како би инфраструктура била боља за коришћење електричних возила”, рекао је Весић.

У том смислу, навео је да је веома срећан и поносан на то што ће до априла следеће године на постојећим ауто-путевима у Србији бити 164 електропуњача – један пуњач на 6,2 километра.

“До пре десетак дана било је осам електропуњача. Да ли ће 164 електро пуњача у априлу бити довољно? Још увек није, али је много боље него што је било. Ми смо прошле године спровели тендер за постављање 16 зелених оаза за пуњење електричних аутомобила. Шест оаза ће бити завршено у новембру, а после сваког месеца још две”, рекао је Весић и додао да ће на свакој од њих бити између пет и 20 електропуњача.

Подсетио је да је прошле године изменама и допунама Закона о планирању и изградњи предвиђена обавеза да пумпе на ауто-путевима на четири места за точење имају један пуњач за електрично возило.

“Такође, обавезали смо све који граде да морају на четири паркинг места у новим зградама да имају једно за пуњење електричног возила, а у пословним зградама три места и радићемо још више на унапређењу инфраструктуре”, рекао је Весић.

Управо зато је, каже, у припреми Закон о инфраструктури за алтернативна горива који немају све земље у Европској унији, али да постоји директива ЕУ када је то у питању.

“Србија ће усвојити тај закон где ћемо додатно стимулисати коришћење алтернативних горива и то је нешто што је за нас важно”, истакао је Весић.

Навео је да прелазак на електрични погон и друге видове еколошки прихватљивих горива није само питање одрживости већ питање тога како желимо да живимо.

“Да ли желимо да живимо онако како ће живети друге земље у Европи пре свега или ћемо бити изопштени односно нећемо схватити промене које се дешавају у свету, а ја мислим да смо ми, када су у питању електрична возила, разумели шта се дешава”, рекао је Весић и додао да је ове године наша земља постала произвођач електричних возила, али да морамо да урадимо много више када је у питању инфраструктура.

“Ту постоје и обавезе које се односе на локалне самоуправе. Ми ћемо као министарство пет супер брзих пуњача, јачине 300 киловата, поставити у четири града од којих ће један бити Нови Сад, али ће и локалне самоуправе морати да дају свој допринос”, рекао је Весић.

Како је навео, међу предлозима које ресорно министарство даје у Закону о безбедности саобраћаја који ће ићи на јавну расправу је да се уведе посебна боја таблица за електрична возила и посебне налепнице.

“Ми ћемо дати попусте на путарине када су у питању електрична возила. Локалне самоуправе би требало да дају попусте када је у питању паркирање, затим коришћење жуте траке и све друго што треба да буде додатни стимуланс људима који користе електрична возила. То је нешто што је посао државе и што ћемо урадити”, рекао је Весић.

Истакао је да је ово прилика за нас да ухватимо корак са светом и покажемо да можемо да будемо у тренду и пратимо промене које се дешавају у свету.

“У том смислу ћемо урадити све да, како кроз законе тако и конкретним радом, обезбедимо све неопходне услове да би инфраструктура за електрична возила била доступнија грађанима”, рекао је Весић.

Навео је да се разговара о томе да произвођачи приликом продаје електричних возила бесплатно инсталирају кућни пуњач ономе ко купи такво возило.

“То је програм који ћемо радити заједно са Министарством за заштиту животне средине и Министарством за енергетику, са којим ћемо изаћи надам се већ током јесени и показати да је то одлука наше владе и наша интенција”, рекао је Весић и додао је да ће у будућности бити још доста добих вести када су у питању електрична возила.