You are here

ВЕСИЋ: БРЗОМ ПРУГОМ БЕОГРАД – НИШ ПУТОВАЋЕ СЕ 100 МИНУТА, УМЕСТО САДАШЊИХ ШЕСТ САТИ

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић поручио је данас да ће ова деценија бити деценија улагања у пруге, у које није инвестирано ништа до 2012. године, истичући да ће изградња брзе пруге од Београда до Ниша, као наставка пруге Београд – Суботица, која представља кичму Србије, бити од кључног значаја за развој транспорта у нашој земљи.

Весић је у парламенту, образлажући предлоге закона о потврђивању финансијског уговора железничког коридора 10 између Србије и Европске инвестиционе банке, и о потврђивању уговора о зајму за деоницу Београд – Ниш железничког коридора 10, између Србије и Европске банке за обнову и развој, рекао да је укупна вредност градње те брзе пруге 2,775 милијарди евра.

„Од тога, кредит ЕИБ износи 1,1 милијарду евра, кредит ЕБРД 550 милиона евра, Европска унија нам бесповратно даје 598 милиона евра, што  је највећи грант икада, и битно смањује трошкове изградње пруге, а остатак од 527 милиона евра биће финансирано из буџета Србије“, прецизирао је Весић

Указао је да сада путовање возом од Београда до Ниша траје у просеку шест сати, а када буде изграђена брза пруга, путовање ће трајати – тачно 100 минута.

Подсетио је да је брза пруга Београд – Ниш наставaк пруге Београд – Нови Сад, односно Нови Сад – Суботица, и даље ка Будимпешти, до које ће се из Београда, већ средином 2025. године путовати мање од три сата. Додао је да ће се касније градити и брза пруга од Ниша ка Прешеву.

Изградња брзе пруге која представља кичму Србије, и повезује север и југ од кључног је значаја за развој транспорта у земљи. У претходној деценији градили смо, а градимо и даље, ауто-путеве и брзе саобраћајнице, а наредна деценија биће деценија улагања у пруге“, рекао је Весић.

Подсетио је да је тенденција у ЕУ да се удвостручи број колосека у наредних 10 година, јер је железнички саобраћај јефтинији, сигурнији и еколошки вид саобраћаја.

Додао је да ће се радити обнова неколико регионалних пруга, међу којима пруга Врбас – Сомбор, Панчево - Вршац - румунска граница, затим између Руме Шапца и Лознице, као и деоница Ваљево – Врбница, која је део барске пруге у Србији.

„Барска пруга изграђена је 1976. године. Од 1976. до 2012. године нисмо изградили ниједан метар пруге“, нагласио је министар Весић.

Навео је да је у плану обнова пруге Сталаћ – Kраљево – Рударе, ка Kосову и Метохији, као и деонице Ниш – Димитровград, док се већ ради на пругама Ниш – Брестовац, са обилазницом око Ниша.

„Наредне године биће обележене обновом пруга и зато је важно да потврдимо ове законе“, рекао је Весић и позвао посланике да подрже предложене законе.

Весић је подсетио да је Скупштина Kнежевине Србије, пре 142 године расправљала о изградњи пруге Београд – Ниш.

„Тог 10. марта 1881. године, скупштина је донела одлуку о изградњи пруге Београд – Ниш и то је тада био најважнији технолошки напредак за земљу, која тек што је добила независност. Ако ви данас будете гласали за ове законе, Србија ће испунити све што је неопходно како би коначно почела реконструкција и модернизација пруге Београд – Ниш“, истакао је Весић.

Додао је да је пре готово деценију и по, резултат гласања био такав да је 97 посланика било „за“, а њих 50-ак „против“, што показује да Срби не могу да буду јединствени ни када је у питању нешто што је на општу корист.

„Надам се да ћемо ове предлоге усвојити једногласно, јер су важни за све грађане. Градити путеве и пруге значи да смо развијена економија“, рекао је Весић.

Он је додао да је пред посланицима и акт којим се потврђује споразум између Владе Србије и Савета министара БиХ, а тиче се хидротехничких и багерских радова на уређењу ушћа Дрине у Саву.

Вредност тог споразума је 7,14 милиона евра, уз 860.000 евра за надзор.

„После потврђивања, моћи ћемо да распишемо тендер за компанију која ће продубити корито и обезбедити да имамо прописане габарите, како би се гарантовала безбедност пловидбе“, рекао је Весић.

Пред посланицима је Предлог закона о потврђивању финансијског уговора за развој речне инфраструктуре у Србији, између Србије и ЕИБ.

Подсетио је да је Србија од ЕИБ 2018. године подигла кредит од 100 милиона евра, за неколико великих пројеката, попут преводнице на Тиси и обнове пруга код Прахова, Сремске Митровице и друге.

„Због пораста трошкова, услед рата, неопходно је обезбедити додатна средства и овим се додатно обезбеђује 31 милион евра за развој речне инфраструктуре. Тако ћемо побољшати развој речне инфраструктуре, што је значајно, јер будућност Србије видимо управо у развоју логистичких потенцијала, друмских, железничких, речних и ваздушних“, закључио је министар Весић.