ВЕСИЋ: РАСПИСАН ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА ЗЕЛЕНЕ СТАНИЦЕ СА ЕЛЕКТРОПУЊАЧИМА НА АУТО-ПУТЕВИМА
Данас је расписан Јавни позив за избор партнера који ће финасирати постављање шеснаест ”зелених станица” на постојећим ауто-путевима у нашој земљи на којима ће бити могуће да се постави најмање 80, а највише до 320 пуњача за елетричне аутомобиле, са најмање два прикљчка за пуњење на сваком пуњачу и са минималном снагом 150kW по пуњачу изјавио је министар саобраћаја, грађевинарства и инфраструктуре Горан Весић.
”На овај начин реагујемо на потребу да се на државним путевима постави већи број електро-пуњача за пуњење електричних аутомобила као и на захтеве да се постојећа одмаралишта боље уреде, буду чистија и онима који се зауставе пруже више садржаја”, објаснио је министар Весић разлоге због чега се постављају пуњачи и додао да је ”последњи тренутак да се српски путеви опреме пуњачима за електрична возила јер како у Европи има све више оваквих возила, пре свега страни возачи почеће да заобилазе наше путеве”.
Према речима министра Весића у Србији у овом тренутку има око стотину пуњача за електричне аутомобиле на путевима што је 64 пута мање него Немачка. У јулу ове године у Србији је регистровано за 20 одсто више електричних аутомобила него у истом месецу прошле године. У Немачкој у овом тренутку има око 1.1 милион електричних возила односно 0,013 возила по глави становника, док Србија има 1.700 регистрованих електричних возила или 0,00025 возила по становнику. ”Најчешће помињани разлог зашто у Србији нема више електричних возила је недостатак инфраструктуре и пуњача и зато смо, као Министарство, одлучили на убразано постављање ове инфраструктуре” и додао да је то неопходно да будемо конкурентни ”јер ће у Немачкој до 2030. године бити 15 милиона електричних возила или 0,2 возила по становнику”, рекао је министар Весић. Он је додао да сличан тренд постоји у у другим земљама па је то број електричних аутомобила премашио бројку од пола милиона осим у Немачкој у још три европске земље – Великој Британији (640.000), Француској (605.000) и Норвешкој (603.000), док је у Европској унији у 2021. години 8.3 одсто новорегистрованих аутомобила било електрично, а у 2022. години се овај удео попео на 12.1 одсто. У 2022. години, Норвешка је била лидер јер су 4 од 5 новорегистрованих аутомобила били електрични! У свету је 2022. године продато више од десет милиона електричних аутомобила, а очекује се да у овој години буде продато 14 милиона.
”Србија мора да држи корак са Европом и да постане лидер на Балкану када је у питању е-мобилност и зато је овај тендер расписан. Рецимо у ЕУ постигнут је договор да до 2026. године на сваких 60 километара на ауто-путевима буду постављени пуњачи за електричне аутомобиле. После избора за министра саобраћаја, грађевинарства и инфраструктуре обећао сам да ће један од приоритета министарства, на чијем сам челу, бити јачање инфраструктуре за електрична возила. Зато смо изменама и допунама Закона о планирању и изградњи дали обавезу да се на постојећим пумпама на ауто-путевима поставе на одређеном броју места за пуњење горива пуњачи за електрична возила, о чему ће Министарство у наредном периоду у сарадњи са Агенцијом за енергетику донети Правилник као и обавезу да се приликом изградње стамбених и пословних објеката постављају пуњачи за електрична возила у гаражама. У наредном периоду предложићемо посебно обележавање електричних возила, како би могла да остварују погодности као што су нижа цена путарине и јавних паркинга и друге погодности приликом регистрације”, рекао је министра Весић.
Према његовим речима ЈП Путеви Србије неће уложити ни динар у постављање зелених станица већ ће зарађивати од закупа, а процењена вредност инвестиције компаније која победи на тендеру око 768.000.000,00 динара. Рок за предају понуда је 21. новембар.
Министар Весић је позвао све домаће и стране компаније које се баве постављање пуњача за електрична возила да се пријаве на тендер и дају понуду. Нагласио је да Путеви Србије траже финансијера који ће уложити у опрему која ће бити власништо путева, а финансије ће моћи да користи одређени број година уз плаћање годишње надокнаде Путевима. По истеку тог рока Путеви Србије настављају да управљају изграђеном инфраструктором.