ВЕСИЋ: РАЗВОЈ БРЗИХ ПРУГА ОМОГУЋИЋЕ ВЕЋУ ПОВЕЗАНОСТ ЉУДИ И БРЖУ РОБНУ РАЗМЕНУ
Реконструкција пруге од Београда, преко Загреба до Љубљане и увођење брзог воза, затим успостављање ноћног воза од Љубљане до Београда били су теме данашњег састанка између министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горана Весића и његове колегинице министарке инфраструктуре Словеније Аленке Братушек на Бледу.
Министар Весић је рекао да је са колегиницом Братушек разговарао како да се побољша железнички саобраћај између Србије и Словеније.
“Ми смо у овом тренутку изградили 75 км брзе пруге, градимо 108 према Мађарској и још према југу 228 км и за нас је веома важно да се повежемо са Европом и кроз коридор који иде преко Словеније, како би и са те стране имали могућност да људи користе брзе пруге", рекао је Весић.
Он је рекао да је у том смислу већ разговарао са министром Салвинијем у Италији.
“Данас смо се договорили да иницирамо један заједнички састанак да се између свих ових земаља Италије, Аустрије, Словеније, Хрватске и Србије, наравно, уз учешће Европске комисије, направи једно заједничко тело које би координирало рад на реконструкцији пруга и које би спремало возни ред и све оно остало што ће ићи када уведемо брзе пруге", истакао је Весић.
Он је нагласио да би то било сјајно за све наше земље, јер би људи били повезани, а роба би брже ишла и додао да ми већ имамо успостављен робни терминал са Словенијом који функционише.
“Причали смо о ноћном возу који је идеја министарке Братушек и ми смо то прихватили и нама је то веома важно и драго ми је што се очигледно сви разумемо да ћемо значај дати на развоју железнице, која је еколошки и бржи начин превоза и на чему инсистира Европа", додао је Весић.
Весић је додао да ће имати још састанака како би прецизирали тачан план око брзе пруге и додао да ће нам то омогућити да заиста будемо повезани брже.
Весић је рекао да ће од Љубљане до Београда да се стиже за нешто више од два сата, што је сада немогуће, а што ће омогућити да се једноставније и брже путује.
Како је истакао министар, ми са Словенијом немамо отворених питања ни када је рећ о транспорту, али ни политичких.
“Словенија је нама пријатељска земља, захвални смо на подршци коју Словенија даје на нашем путу према ЕУ и заиста знамо да у Словенији имамо искреног пријатеља и сада смо дошли да урадимо нешто ново. Наша политика је да Србија постане чланица ЕУ и ми већ преговарамо са ЕУ и сигурни смо да ћемо имати подршку Словеније", истакао је Весић.
Он је подсетио да Мађарска гради брзу пругу према Србији 150 километара, а ми до Суботице градимо 108 километара и додао да ће то бити готово 2025. године.
Он је додао да ће тај воз кроз Србију ићи 200 км на сат, а кроз Мађарску 160 км на сат.
“Са Мађарском радимо тако да ће Мађарска царина, Шенген бити у Београду на железничкој станици и наша ће бити у Будимпешти, што значи када уђете у Београд, ви идете прво до Будмпеште, тако ћемо вероватно морати да урадимо и овај наш воз, али то су техничка питања која су решива", додао је Весић.
Министарка инфраструктуре Словеније Аленка Братушек захвалила се министру Весићу на посети и истакла да су дошли до закључка да имају пуно заједничких тачака.
“Наша сарадња се може поправити и оно где можемо да направимо највеће искораке је железнички промет, односно сарадња на том подручју и договорили смо много конкретних ствари, а то је како да поново успоставимо ноћни воз из Љубљане преко Загреба до Београда и на предлог мог колеге како бисмо могли још боље продубити сарадњу са другим државама, Италијом, Србијом, Аустријом, Хрватском и ту ћемо предложити установљавање заједничког тела или компаније, како би нашли начина да шински превоз омогући путницима и за превоз терета и да га повећамо", истакла је министрка Братушек.
Она је додала да у овогодишњем буџету имају резервисано више од 420 милиона евра за обнову железнице у Словенији и да имају око 1.200 километара и да ће ускоро обновити велики део железничке инфраструктуре.
“Зелено, безбедност и дигитализација су три главне теме и приоритети ове владе и то сам рекла на почетку свог мандата и железница је део тога. Прве обнове су сигурно на тим европским коридорима. Сигурно је сада најважнији пројекат у Словенији пруга Дивача - Копар, која ће омогућити да наша лука Копар постане што конкурентнија и да ће моћи брже роба из Луке Копар да иде и до Србије", додала је она.
Весић своју посету наставља састанком са представницима Словенских железница, а посету Словенији завршиће састанком са градоначелником Љубљане Зораном Јанковићем.