ВЕСИЋ: САОБРАЋАЈ ЈЕ КИЧМА РАЗВОЈА СВАКЕ МОДЕРНЕ ДРЖАВЕ
Саобраћај представља кичму сваке модерне државе, а задатак свих нас је да створимо транспортни систем који ће ефикасно повезивати људе и ресурсе и истовремено умањити негативне утицаје на околину, изјавио је данас министар грађевинарста, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић.
Он је на скупу “Транзит ка одрживости - будућност транспорта у Србији”, који је одржан у Привредној комори Србије, рекао да данас, захваљујући науци и технолошком напретку, индустрија транспорта пролази кроз радикалне трансформационе процесе.
“Радикалне промене које се дoгађају омогућавају напредак држава и за нас је важно да разумемо где можемо да напредујемо и како можемо технолошки да достигнемо много развијеније земље”, рекао је Весић.
Навео је да је од 2012. године до данас Србија изградила 468 километара ауто-путева и брзих саобраћајница, да се тренутно гради 643 километара, а да ће само ове године бити завршено скоро 130 километара међу којима су 54 километара брзе саобраћајнице од Шапца до Лознице, 30 километара ауто-пута између Крушевца и Врњачке Бање, 35 до 40 километара брзе саобраћајнице Дунавски коридор.
Додао је да ћемо само до јуна следеће године имати више од 70 километара нових ауто-путева и брзих саобраћајница рачунајући 20 километара између Паковраћа и Пожеге, као и нових 30 километара између Прељине и Адрана код Краљева.
Што се железничке инфраструктуре тиче, министар је рекао да је по том питању урађено доста и да је, не рачунајући 108 километара брзе пруге од Новог Сада до Суботице која ће 24. новембра бити пуштена у саобраћај, изграђено 108 километара нових пруга, а реконструисано 831 километар.
“То јесте велики напредак, али није довољно ако имамо у виду да имамо скоро 3.400 километара пруга у Србији”, рекао је Весић.
Поменуо је и нових 230 километара брзе пруге од Београда до Ниша која ће почети да се ради следеће године.
Истакао је значај нових 108 километара брзе пруге између Новог Сада и Суботице за градове који се налазе на њеној траси и за развој привреде.
“Суботица ће 25. новембра имати 27 возова дневно за Београд - 19 директних између Београда и Суботице и осам између Новог Сада и Суботице”, навео је Весић и додао да ће се од Суботице до Београда стизати за сат и десет минута.
Такође, подсетио је да ће брзом пругом бити повезани Београд и Будимпешта и да ће путовање између та два града трајати два сата и 45 минута, а да стајања на граници између Србије и Мађарске неће бити јер ће се царина и гранични прелази налазити на железничким станицама у Београду и Будимпешти.
Говорећи о брзој прузи између Београда и Ниша, навео је да током њене изградње неће бити заустављања саобраћаја, као што је био случај током израдње пруге између Новог Сада и Суботице, већ ће се радити у “прозорима” као што се ради реконструкција пруге од Ниша до Димитровграда где се 36 сати ради, па 36 сати пролазе возови.
Весић је рекао да је са Владом Северне Македоније потписан споразум и да ће се заједнички тражити инвеститор за пругу од Брестовца до Скопља – наших 135 километара до Прешева и њихових око 50 километара до Скопља.
Навео је да Грчка реконструише пругу између Солуна и Атине, а да ће радити брзу пругу између Солуна и границе између Северне Македоније и Грчке.
“Остаје нам да пронађемо средства за изградњу пруге између Скопља и границе Северне Македоније са Грчком и имаћемо око 1.520 километара брзе пруге између Будимпеште и Атине”, рекао је Весић и истакао да ће читав западни Балкан преко те пруге имати излаз према Европи.
Министар је истакао да Србија постаје централно саобраћајно чвориште у овом делу Европе.
Поменуо је и да се ради на развоју речног саобраћаја реконструкцијом кључних лука и пристаништа и изградњом нових, као и да се улаже у наше аеродроме.
Између осталог, министар је навео да ћемо до априла следеће године имати 164 електропуњача на нашим ауто-путевима, да ће се радити на промени регулативе када су у питању електропуњачи и на другим путевима, као и да је у припреми национална стратегија када су у питању електропуњачи.
“Желимо да више стимулишемо коришћење електричних атуитомобила. Изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја ми смо, као министарство, тражили посебне таблице за електричне аутомобиле и посебне налепнице јер желимо да, осим субвенција од 5.000 евра које дајемо за куповину електричних аутомобила, онима који користе те аутомобиле омогућимо да имају бесплатан паркинг, коришћење жуте траке, знатно нижу цену путарина”, рекао је Весић.
Између осталог, навео је да ће бити донет Закон о одржавању јавне инфраструктуре.
Такође, навео је да је важно да развијамо сваку врсту саобраћаја јер то значи развој Србије, те с тим у вези подвукао да је важно да будемо добро саобраћајно са свим нашим суседима.
“Наша снага је у томе да будемо саобраћајно повезани јер то омогућава да имамо веће инвестиције које значе већи животни стандард и бољи живот за грађане”, закључио је Весић.
Осим министра Весића, на скупу су се обратили директор сектора за стратешке анализе, услуге и интернационализацију у Привредној комори Србије Михаило Весовић, директор Сталног секретаријата Транспортне заједнице Матеј Закоњшек и директорка за корпоративне послове и комуникацију “Wирелесс Медиа Гроуп” Ружа Вељовић.