You are here

ВЕСИЋ:ПОТПИСАН ПРОТОКОЛ О НАБАВЦИ 9 ЕЛЕКТРОМОТОРНИХ ВОЗОВА ЗА БРЗИНЕ ОД 120 КИЛОМЕТАРА НА ЧАС

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић потписао је данас Протокол о разумевању и сарадњи са компанијом CRRC  ""Changchun Railway Vehicles Co, Ltd" о набавци нових девет електромоторних возова, који ће бити испоручени до краја 2026.

Овај документ је у Влади Србије испред „CRRC“  потписао председник Управног одбора те компаније Лиу Ченкинг.

Весић је након потписивања протокола казао да је данас важан дан за железницу у Србији јер означава почетак изградне опремања и модернизације градске железнице.

"Потписан је уговор за куповину девет електромоторних возова за брзине од 120 километара на час, рекао је Весић.

Он је нагласио да је набавка тих возова у циљу осавремењавања возног парка "Србијавоз" а.д. за потребе саобраћаја возова на будућој новоизграђеној прузи Земун поље - Аеродром "Никола Тесла" - Национални стадион и повезивања цента града Београда и околних насеља са специјализованом изложбом "ЕКСПО 2027".

Весић је нагласио и да ће ови возови који се набављају бити произведени у фабрици „CRRC“ у Кини и требало би да буду и испоручени најкасније до 31. децембра 2026. године.

"Ови возови ће бити прилагођени свим стандардима ЕУ. Ми смо европска земља, и све што се ради, што се користи од савремених средстава у Србији, мора да буде, када је у питању јавни превоз прилагођено свим стандардима ЕУ", рекао је министар.

Према његовим речима, новим електрним возовима који се купују показаће се један нови квалитет превоза у Београду.

"Као што су кинески брзи возови који смо добили показали да имају добар квалитет, шта више одличан, тако смо сигурни да ћемо и са овим електромоторним композицијама које купујемо показати један нови квалитет кад је у питању превоз људи у граду Београду", рекао је Весић.

Он је нагласио и да су у свим градовима који имају шински превоз као доминантни систем превоза бољи услови живота, јер је мање загађење.

Према речима Весића, набавка ових возова је и почетак свега онога што ће се радити у граду у наредном периоду.

"Чека нас доста посла на изградњи градске железнице која треба да повеже све приградске општине Града Београда и тако омогућимо да  грађани који користе ту железницу користе после метро и то ће представити један целовити систем", рекао је Весић.

Он је нагласио да ће нових девет композиција које се набављају  ићи по потпуно новој прузи која се  гради од Земун поља до Сурчина, Националног стадиона и аеродрома Никола Тесла, а која ће се касније у другој фази продужити до Обреновца, чиме ће први пут Обреновац бити повезан  градском железницом на железничку мрежу у Београду.

"Чека нас много посла у будућности и на реконструкцији Београдског чвора, како би он могао да прихвати све композиције којих ће бити много више, јер ће бити много више железничког саобраћаја већ са изградњом и завршетком пруге Нови Сад-Суботица и касније са изградњом пруге према Нишу, а после и према Прешеву, као и реконструкцијом пруге Ниш-Димитровград", рекао је Весић.

Према његовим речима, намера Владе Србије и ресорног министарства је да више улаже у железнички превоз, јер је он високо-капацитативни, што значи да прима много више људи.

"Овај вид превоза је и еколошки  и наша идеја је да са изградњом Београдског метроа и градске железнице до 2030. већина грађана Београда користи у јавном превозу шински превоз", рекао је Весић.

Са трамвајским превозом, како је нагласио, биће онда обезбеђена бржа и ефикаснија комуникација људи уз очување животне средине.

"Зато је куповина ових девет композиција само први корак", нагласио је министар.

Он је навео и да је сарадња коју имамо са Кином добра не само за Србију, већ и за Кину, јер градећи брзу пругу, кинеске компаније су добиле све европске сертификате и сада могу да граде пруге било где у Европи, и успели су да направе свој модел интероперабилности својих система, с европским системима, што им омогућава да раде другим пословима у Европи.

А Србија је, како је нагласио,  добила најбоље компаније, добре возове и  сасвим сигурно ће на овај начин омогућити ефикаснији, комотнији и комфорнији начин превоза људима.

"Београдска железница је веома корисна, али је сада време не само да је проширимо, већ да људи добију, како да кажем, већи комфор у вожњим тим возовима, и да на тај начин покажемо како се наша железница развија", рекао је Весић.

Он је нагласио и да су уговори које Србија има са Кином, на тржишним основима и да су њихови возови били јефтини, а пружили су бољи квалитет од возова које смо имали до сада.

"То је такође наша порука онима који кажу да ми купујемо од Кине робу која можда није у складу са квалитетом. Све што смо купили када је  железница у питању  од компанија из Кине је у складу са Европским стандардима и најбољег је могућег квалитета које смо могли да добијемо", нагласио је Весић.

Он је додао да је Кина земља  која заиста има високу квалитетну продукцију и да може са својим производима да се мери са било којом другом компанијом у свету.

"Ове композиције би требало  да  буду у Београду до краја 2026 године, а да 2027 године превезу ових 3,5 милиона људи што ће доћи да виде Експо", закључио је Весић.

Додао је и да је МГСИ препознало да је „CRRC“ једна од водећих светских компанија у области производње железничких возних средстава, што укључује производњу локомотива, кола, електромоторних и дизелмоторних ганитура и друга шинска возила, како за кинеско тако и за друга светска тржишта. И желело је да искористи то њихово велико искуство у Србији.

"Спремни смо да искористимо њихово велико искуство и експертизу у сектору саобраћаја и осигурамо адекватан пренос знања као подршку локалном развоју, укључујући унапређење железничког путничког саобраћаја у Србији и пратеће железничке индустрије", рекао је он.

Додао је и да је у претходном периоду одржано низ састанака и реализоване су  припремне активности са представницима свих заинтересованих страна у вези са потписивањем предметног Протокола.

Подсетио је и да су Владе Србије и Кине 2009. године потписале Споразум о економској и техничкој сарадњи у области инфраструктуре.

Председник Управног одбора те компаније „CRRC“ Лиу Ченкинг рекао је да је данас потписани документ о набавци електромоторних возова још једна потврда да Србија и Кина  активно спроводе иницијативу Појас и пут и продубљују прагматичну сарадњу.

Он је захвалио МГСИ и  компанији "Србијавоз" на указаном поверењу и нагласио да ће возови те компаније који се произведу испуњавати  све оперативне захтеве из уговора и да ће  задовољити потребе ЕXПА 2027 и служити људима из Србије и целог света.

Потписивању данашњег протокола присуствовали су и помоћник министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Анита Димоски и вршилац дужности директора "Србијавоза" Иван Булајић.